Uuden työntekijän rekrytointi vaatii monialaista osaamista, jossa avointa ja julkista hakua järjestettäessä yksi tärkeimmistä osa-alueista on työpaikkailmoituksen laatiminen. Ilmoituksen kun tulisi olla erottuva sekä tarpeeksi informatiivinen, jotta saat houkuteltua alansa parhaat osaajat osaksi omaa tiimiäsi. Keskiverto ilmoitus kun usein tuottaa ainoastaan keskivertoisia hakijoita.

Työpaikkailmoituksella on suuri merkitys

Sillä, millaisen työpaikkailmoituksen laadit, on siis suuri merkitys sen suhteen millaisia hakijoita tulet julkisessa haussa houkuttelemaan. Vanha, hyväksi koettu ilmoitus voi toki toimia, mutta usein erityisesti kovan kilpailun aloilla työpaikkailmoitusta joutuu uudistamaan aika ajoin. Erottuvan, mutta samalla tarpeeksi konkreettisen ilmoituksen laatiminen ei toki ole aina helppoa, mutta onnistuessaan sen merkitys on erittäin keskeinen.

Erotu massasta

Tärkeintä on erottua massasta. Jos ilmoituksesi on kuten kaikilla muilla, miten saat herätettyä juuri parhaiden hakijoiden kiinnostuksen? Luova ja innovatiivinen työpaikkailmoitus kun innostaa ja kerää sitäkin luovempien, alansa edelläkävijöiden kiinnostuksen. Voit myös esimerkiksi testata tarina-muotoon kirjoitettua tekstiä, jossa kerrot aiemmin teille värvätyn työtekijän nostalgisen tarinan tai yrityksen taustat humoristisella otteella. Voit myös kokeilla paikallista murretta tai muuten hyvin kuvailevaa ja värikästä kieltä. Ja vaikka kaikkiin hakijoihin ei erottuva ilmoitus tulisikaan iskemään, on sillä suurempi vaikutus juuri niihin tyyppeihin, jotka jakavat kanssasi saman ajatusmaailman.

Pakkaa edut konkreettiseen muotoon

Uutta työntekijää rekrytoidessa tulisi osata tuoda yrityksen tarjoamat edut selkeästi esiin. Ilmoituksen laatiminen kannattaakin aloittaa hyvissä ajoin miettimällä, miksi työntekijän kannattaa olla juuri teillä, eikä kilpailijan katon alla töissä. Tai kysy jo olemassa olevilta työntekijöiltä, miksi juuri he hakivat sinulle töihin. Muista myös käyttää konkretiaa, jotta edut eivät jää epäuskottaviksi ja päälle liimatuiksi mainospuheiksi.

Älä säästele sanojasi

Lisäksi ilmoituksessa ei kannata sanojaan pihtailla, sillä paikasta tosissaan kiinnostuneet jaksavat kyllä lukea mitä sinulla on sanottavana ja tarjottavana. Mukaan voi tuoda myös muiden työntekijöiden kommentteja ja esimerkiksi somessa voi testata vaikkapa videon muotoon tehtyä mainosta, jossa annat työntekijöidesi puhua sinun puolestasi.

Suunnittele jakelu

Muista miettiä myös ilmoituksen jakelua. Voitko tosiaan saada laadukkaampaa kohderyhmää kiinni tekemällä ilmoituksesta mainoksen vai pärjäätkö pelkästään rekrysivustolle julkaistulla staattisella ilmoituksella. Jakelukanavia voivat olla esimerkiksi alan lehdet ja muut julkaisut, sosiaalinen media tai jopa ovelasti toteutettu natiivimainonta.

Kohdista tarkkaan

Mieti myös tarkkaan kohderyhmääsi. Jos esimerkiksi haet visuaalista silmää omaavaa tekijää, tee ilmoituksesta näyttävämpi. Kerro myös samalla, että teillä luovuuden saa päästää irti ja tekijän omaa visiota arvostetaan. Muista samalla muutenkin näyttää kunnioitusta tulevalle työntekijälle – jos olet innostunut uudesta hakijasta jo ilmoitusta tehdessäsi ja osaat tuoda sen esiin tekstissä, tietää ammattilainen samalta istumalta, että hänen työllään tulee olemaan merkitystä. Näytä siis tunteitasi ja luo lähtemätön vaikutus jo ennen yhteydenottoa!

Älä jätä pois myöskään yrityksen visiota ja arvoja. Tänä päivänä ne merkitsevät monelle hakijalle paljon, sillä ihmiset haluavat olla töissä yrityksessä, jossa työskennellään jonkun suuremman merkityksen puolesta.

Tuo toivottua persoonaa esiin

Äläkä kuitenkaan kuvaa pelkästään työtehtävää selkeästi, vaan tuo esiin myös yrityskulttuuria ja työnhakijan toivottua persoonaa. Voit myös kertoa, miten yritys on alunperin syntynyt ja miten muu henkilökunta auttaa sinua vision esiin tuomisessa päivittäisessä arjessa. Yhdistä siis käytäntöjä ja työtehtäviä, niihin yhteisiin hetkiin, joissa työntekijöiden kanssa on juhlittu päämäärien saavuttamista. Tämä kun luo erittäin tarkan kuvan arjen työstä ja työpaikan yleisestä fiiliksestä.

Yksi ilmoitus per paikka

Jos olet aikeissa palkata useampaa työntekijää kerralla, eivätkä avoimet paikat edusta täysin samaa ammattikuntaa, tee niistä erilliset ilmoitukset. Ja vaikka pohja olisikin sama, muista aina viimeistellä versiot kyseisen ammatinharjoittajan näkökulmasta – hänelle tärkeintä voi olla esimerkiksi parhaat etenemismahdollisuudet ja työvälineet, työkulttuuri, vaikuttamisen mahdollisuudet tai toimintatapojen monipuolisuus. Tai vaikkapa se, että uusi tekijä saa tehdä töitä alansa palkittujen ammattilaisten kanssa. Kaikki nämä kun voivat eriyttää sinua muista työnantajista, jotka tiivistävät ilmoitukseen puhtaasti työtehtävät, yrityksen nimen ja perustamisvuoden.

Anna luovuuden kukkia

Työntekijän rekrytoinnissa pääsee siis pitkälle puhtaasti sillä, että näyttää ilmoituksessa olevansa ammattilaisen kiinnostuksen arvoinen. Yritys, jolle alansa parhaat asiantuntijat voivat ylpeydellä tehdä töitä. Älä siis ensi kerralla suoraan kopioi vanhaa työpaikkailmoitusta, vaan anna luovuuden kukkia ja innosta alansa osaajia tulemaan juuri teille töihin!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *